Muqoddimah Alfiyah Ibnu Malik (Bait 1-7)

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة

قال محمد هو ابن مالك  #  احمد ربي الله خير مالك

 Muhammad anak lelakinya Malik berkata  #  Aku memuji Allah Tuhanku Sebaik-baiknya Raja.

مصليا على الرسول المصطفى  #  و ا له المستكملين الشرفا

Dengan membaca sholawat atas Rasul yang Terpilih # dan keluarganya yaitu orang-orang yang sempurna lagi mulia. 

واستعين الله في الفية  #  مقاصد النحو بها محوية

Dan aku minta tolong pada Allah didalam menyusun Kitab Alfiyah # yang denganya , maksud-maksud ilmu nahwu telah tercakup.

تفرب الأقصى بلفظ موجز  #  وتبسط البذل بوعد منجز

(Alfiyah) mendekatkan/menjangkau pengertian yang jauh/mendalam dengan lafazh yang singkat # dan meluaskan pemberian/pemahaman yang banyak dengan janji yang kontan (waktu yang cepat). 

وتقتضى رضا بغير سخط  #  فائقة ألفية ابن المعطى

Maka ia menuntut keridhoan tanpa kemarahan (ketekunan dan kesabaran dalam mempelajarinya) # Ia telah mencakup Kitab Alfiyah karangan Ibn Mu’thi. 

وهو بسبق حائز تفضيلا  #  مستوجب ثنائي الجميلا

Dan sebab lebih dulu sebetulnya beliaulah yang berhaq memperoleh keutamaan # dan  mewajibkan pujian baiku (untuknya). 

والله يقضى بهبات وافرة  #  لي وله في درجات الأخرة

Semoga Allah menetapkan pemberian-pemberian yang sempurna # untuku dan untuknya didalam derajat-derajat akhirat. 

 

—————

Ref. :

9 Balasan ke Muqoddimah Alfiyah Ibnu Malik (Bait 1-7)

  1. Awam mengatakan:

    alhamdulillah…

    • Iqbal1 mengatakan:

      Tks atas kunjungan ikhwan ; dibawah ini tersaji penjelasan2 tiap bet atas muqoddimah alfiyah yg disusun sahabat kita, cukup jelas dan ringkas. Semoga bermanfaat.

  2. idan mengatakan:

    Bet 1 :

    قال محمد هو ابن مالك # احمد ربي الله خير مالك

    Qouluhu qolaa Muhammaddun ;

    “Ajengan musonif anu jenengana Syeikh Muhammad putra Imam Malik ngadawuh anu sa-leres2na # Saurna kaula muji ka pangeran kaula, tegesna Alloh SWT, Alloh SWT teh anu pang-sae2na anu ngarajaan”.

    Saha ari Muhammad bin Malik teh ?.
    Nyaeta Syeikh Al-Alamah Muhammad Jamaluddin bin Abdulloh bin Imam Malik Al-Andalusi ; Anu lahir taun 597 H, pupusna taun 672 H, jadi yuswana teh 75 taun.
    Naha geuning disanadkeun ka Malik, henteu ka Abdulloh, pan ari Malik mah eyangna ?. Oh aya 2 ilat ;
    1. Kerna ta’addub ka Kangjeng Rosul (Teu wantu ngageugeuh nami agung Muhammad bin Abdulloh),
    2. Kerna eyangna nyaeta Imam Malik leuwih masyhur tibatan Abdulloh, nyaeta ramana. Jadi ajengan musonif tafa’ul mudah2an kamasyhuran eyangna tepa ka musonif.

    Qouluhu Ahmadu ;

    Ieu lafad disebutna kalimah iltifat, tina ghoib ngalih kana mutakallim. Tegesna tina lafad hamida ngalih kana lafad ahmadu.
    Pangna henteu ngabahasakeun hamida, kerna li alla yufieda ilqitho’a, medahkeun kana henteu pegatna muji.

    Qouluhu Khoero ;

    Tarkibanana bisa jadi sifat, bisa jadi hal. Ngan anu alus mah jadi hal. Upama lafad khoero dijadikeun hal, eta henteu akur lafadna mah jeung maknana. Lafad khoero eta disebutna af’al tafdhil fie ghoero baabih. Sabab lafad khoero asalna mah akhyaro. Mimiti dipindahkeun harkatna ya kana kho, jadi akhoero, terus dibuang hamjah washalna, mangka jadi khoero.

    Wallohu ‘alam.

  3. Idan mengatakan:

    Bet 2 :

    مصليا على الرسول المصطفى # و ا له المستكملين الشرفا

    Qouluhu Musholliyan, saur ajengan musonif ;

    “Mangka saba’da Kaula muji ka Alloh SWT, teu hilap Kaula maca sholawat ka K. Rosul anu diselir # Nyakitu ka kulawargana K. Rosul anu sampurna kamulyaanana”.

    Maksudna ajengan musonif ngayakeun ieu bet ;

    1. Kerna ‘imtitsala’ kana hadits K. Rosul “Kullu amrin dibaalin laa yubdaa piehi bidzikrillahi tsumma bish-sholati alayya fahuwa aqthou ao ajdamu”.

    2. Kerna ‘Ightinaa-an’ / ngalap sugih kana hadits K. Rosul “Man sholla alayya fie kitabin lam tanajalil malaa-ikatu tushollie ‘alaihi maa daama ismie fie dzalikalkitaabi. (Saha2 jalma anu nuliskeun solawat dina bukuna mangka moal eureun2 malaikat mang mentakeun hampura pikeun eta jalma salagi langgeng ngaran kami dina eta buku).

    Ari ngaran solawat menurut Imam Abi Hisyam, guruna Imam Sibaweh nyaeta ‘Al-Lathief’, hartina kanyaah. Ari menurut Imam Abu Qotho mah kumaha hubunganana ;
    1. Lamun kaluar ti Alloh disebutna rohmat,
    2. Lamun kaluar ti Malaikat disebutna istighfar,
    3. Lamun kaluar ti Bani Adam disebutna du’a.

    Qouluhu aalihi mustakmiliena ;
    Naon dasarna ajengan musonif make muat ‘wa aalihi’ ?.
    Dasarna emut kana hadits K. Nabi anu disaurkeun ka Sayidina Umar Ibnu Khottob ; “Kudu sieun anjeun tina solawat bathor, nyaeta maca solawat ka K. Nabi wungkul, henteu maca solawat ka kulawargana K. Nabi.
    Ari sadaya kulawarga K. Nabi teh aya 3 ;
    1. Kullu muslimin wa muslimatin wa lao ashiyan / fie maqoomid du’a,
    2. Mu’min Bani Hasyim wa Bani Mutholib / fie maqoomij-jakat,
    3. Kullu taqiyyin, hartina sakur2 jalma taqwa / fie maqoomil mad-hi.

    (seratan anu nuju diajar, tangtos seu-eur lepatna)

  4. Idan mengatakan:

    Bet 3 :

    واستعين الله في الفية # مقاصد النحو بها محوية

    Qouluhu astaienu, katerangan saur ajengan musonif ;

    “Kaula nyuhunkeun ka kawasaan anu saperti nyuhunkeun tulung ka Alloh SWT dina nganadhomkeun ieu kitab alfiyah # Ari kalolobaanana anu dimaksud ku elmu nahwu, ku kitab alfiyah eta dikumpulkeun”.

    Pangna ajengan musonif ngayakeun bet ‘astaienu’, ilatna ;
    1. Kerna ‘lianna man a ‘anahullohu tasyarrot ‘alaihil matholib’. Hartina, kerna sa-enya2na jalma anu tos ditulungan ku Alloh SWT, maka gampang anu dimaksudna.
    2. Buat ngajelaskeun tugas musonif nyebut kana karanganana.

    Tanbeh : Ari lafadz ‘astaienu’ eta bi ma’na ‘astaqdiru’. Jadi kaasup kana ‘majaz istiaroh tabaiyyah’ – bil fi’li’.

  5. Idan mengatakan:

    Bet 4 :

    تفرب الأقصى بلفظ موجز # وتبسط البذل بوعد منجز

    Qouluhu Tuqorribu ;

    “(Ari Alfiyah) eta ngadeukeutkeun harti (masalah elmu nahwu) anu jauh (hararese) kalawan make lafad anu ringkes (ijaz) # Jeung ngalobakeun (anu saperti ngababarikeun alfiyah) kana paparin, saperti jangji anu gancang dicumponanana”.

    Maksudna ieu bet buat mertelakeun janji alfiyah. Ari janji alfiyah nyaeta ngadeukeutkeun makna anu jauh, tegesna sanggup ngababarikeun lafad2 anu hararese ku lafad anu ijaz.
    Ari ngaran ijaz teh nyaeta “Katsierul ma’naa, qolielul alfaadh”. Hartina loba maknana saeutik lafadna. Jeung janji alfiyah teh rek ngalobakeun kana paparin kalayan kontan.

    Ari lafad ‘tuqorribu’ eta bi ma’naa ‘tusahhilu’, kaasup kana ‘majaz istiaroh tabaiyyah’.

  6. Idan mengatakan:

    Bet 5 :

    وتقتضى رضا بغير سخط # فائقة ألفية ابن المعطى

    “Sareng nyuhunkeun alfiyah (ti Alloh SWT sareng pembacana) kana karidloan (kasabaran ngajina) kalawan henteu dicampuran ku ambek # Halna anu ngaluhuran ieu alfiyah ka alfiyahna Imam Ibnu Zakariya putra Imam Mu’thie”

    Qouluhu wataqtadhie :
    Dina ieu bet ajengan musonif rek nyarioskeun pesenan alfiyah. Ari alfiyah teh nyuprih kana karidloan bari henteu dicampuran ku bendu ; (1) Ti Alloh SWT, (2) Ti Musonif, (3) Tinu Ngaji. Jeung ieu alfiyah kaula (saur musonif), eta leuwih unggul tibatan alfiyah Syeikh Ibnu Mu’thie.

    Qouluhu faa-ieqotan ;
    Ieu bet disebutna ‘Mutahharok’, -robah tungtung- , sabab asalna mah ; ‘faa ieqotan minha bi alfi baeti’.
    Kacarioskeun, saba’da ajengan musonif muat ieu bet, dumadakan saurna ajengan musonif teh kalengger dugi ka henteu emutna. Sadayana nadhom alfiyah anu parantos disiapkeun ngadak2 hilap, ical tina emutanana. (Syahdan -/+ 2 tauna).
    Dina sajeroning henteu emut, ajengan musonif ngimpen pependak sareng hiji jalmi (aki2). Teras eta aki2 naros ka ajengan musonif ;
    “Naha anjeun teh lain ngarang alfiyah, tos dugi kamana ?”.
    Terus mantena mere bet kieu ;

    “Wal hayyu qod yaghlibu alfa mayyiti (Jeung ari saurang jalma anu hirup, terkadang bisa ngelehkeun sarebu jalma anu tos maot)”.

    Ari ieu aki2 teh kauninga nyaeta Imam Ibnu Mu’thie. Saba’da ngimpen kitu, ajengan musonif teh gugah emut deui sapertos biasa. Saparantos gugah ajengan musonif sasadu ku ieu bet :

    Bet 6 :

    وهو بسبق حائز تفضيلا # مستوجب ثنائي الجميلا

    Anu maksudna, Jadi kerna Syeikh Ibnu Mu’thie mah parantos tiheula dina jamana, mangka pantes meunang kaunggulan sarta layak lamun Ibnu Malik ngalem kalawan kaalusan kana kitabna sareng kana salirana Imam Ibnu Mu’thie.

    Ari Ibnu Mu’thie teh lahirna taun 564 H, pupusna taun 628 H. Jadi yuswana 64 taun. Memang aya paribasa ; “Al-fadhlu lil mutaqoddimiena”- (Ari kautamaan, eta tetep ka pirang2 jalma anu ti heula).

    Bet 7 :

    Saparantos kaayaan kitu, mangka teras Syeikh Ibnu Malik ngadu’a ka Alloh SWT ku ieu bet ;

    والله يقضى بهبات وافرة # لي وله في درجات الأخرة

    “Muga2 Alloh SWT ngahukuman kalayan maparin pirang2 paparin anu sampurna # Ka kaula sareng ka Syeikh Imam Ibnu Mu’thie ku nikmat sareng darajat di dunya sareng aherat”

    Tanbeh : Tah ieu lafad ‘wallohu yaqdhie’ upama ceuk elmu ma’ani mah ka asupkeun kana lafad khobar, ma’nana du’a. Ari anu dikarepkeun ; ‘bi hibbati wa firoh’ nyaeta ‘ubuutul iman wal islam’. (Tetepna Iman jeung Islam)

    I’lam ; tapi saur sapalih ulama mah, ieu bet teh kirang tepat, anu saena mah kieu.

    “Wallohu yaqdhie bir-ridloa warrohmah # Lie wa lahu wa li jamie-iel ummah”.
    —–

    (Alhamdulillah, wassholaatu wassalaamu ‘ala rosulillah, wa ‘ala aalihi washohbihi wa man waalah ; Seratan anu nuju diajar, dhoif tur faqir, tangtos seu-eur lepatna ; wallohu a’lam bish-showab)

  7. iqbal1 mengatakan:

    Alhamdulillah, tks atas segala sumbangsih di komentar ini. Sangat membantu dan berguna memberi pertolongan serta pemahaman makna atas tiap betnya tsb. Tidak mudah memang menulis seperti ini. Semoga Alloh SWT memberi manfaat serta me-nambah2 atas ilmu yg diperoleh serta mengajarkannya, baik secara lisan, tulisan atau lainnya.

    Sesuai kadar kemampuan penulis, catatan2 di atas secara ringkas dapat mencukupi bagi yg baru belajar atau sekedar mengingatkan bagi yg lupa atas uraian muqoddimah alfiyah, -bet 1 s/d 7 dari 1.000 bet-, nadhom al-khulasoh dalam bahar rojaz yg masyhur dan muskil susunannya tsb.

    Di Jawa Barat, umumnya pembahasan kitab2 salafiyah sorogannya disampaikan dalam bahasa Sunda ini, dan dg ditulis begini, lebih otentik jika mesti dialih bahasakan lagi. Juga dg tulisan begini akan menambah pengayaan pemahaman khazanah bahasa nusantara.

    Barokallohu fieq.

  8. Idan mengatakan:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    Mabadie Elmu Nahwu :

    Yanbagie likulli syaari-in fie fannin minal qunuuni an ya’rifa hudduhuu, wa maudluu’ahu, wa tamarrotuhu ilaa aakhiril mabaadiel ‘asyrotil mayshuuroti kamaa qoola ba’dhuhum : ilaa akhirihi…
    (Tashilul Masaalik fi Tarjamah Alfiyah Ibnu Malik)

    Katerangan :

    (1) Hadduhu : Ari patokan elmu nahwu teh nyaeta hiji pangartian anu bisa nganyahokeun kana tingkah tungtung pirang2 kalimah, naha mu’robna atawa mabnina. Reujeung lamun nga’itibarkeun elmu teh elmu alat. Mangka elmu nahwu teh hiji qonun atawa dhobidh atawa ta’rif. Nyaeta patokan anu bisa ngaraksa kana letah tina kasalahan dina ngomong. Nyaeta bisa ngadatangkeun makna asal.

    (2) Maodhu’uhu : Ari maudhu’na elmu nahwu teh nyaeta pirang2 bahasa arab, tegesna ngabahas pirang2 tingkah kalimah bhs. arab.

    (3) Tamrotuhu : Ari kagunaan elmu nahwu teh nyaeta ngaraksa letah tina kasalahan ngomong jeung ngajadi pertulungan kana maham dawuhan Alloh SWT tegesna al-qur’an sareng dawuhan rosululloh SAW tegesna al-hadits.

    (4) Fadhluhu : Kaunggulan elmu nahwu teh nyaeta saluhureun sa-kira2na pirang2 elmu. Karena dawuhan sapalihna ulama ; “Ari shorof eta indung pirang2 elmu, ari nahwu eta bapa na pirang2 elmu”.

    (5) Nisbatuhu : Ari nisbatna atawa hubungan elmu nahwu jeung nu sejena eta ‘tabayyun’, hartina lain2an. Elmu nahwu lain elmu luar nahwu, jeung elmu luar nahwu lain elmu nahwu.

    (6) Wadihuhu : Ari penciptana elmu mahwu teh nyaeta Imam Abu Aswad Ad-Duwali, kalawan parentahan Amirul Mu’minin, tegesna Sayidina Ali bin Abi Tholib.

    (7) Wasmuhu : Ari ngarana nyaeta elmu nahwu atawa elmu bahasa arab.

    (8) Wastimdaduhu : Ari panyokotan elmu nahwu teh nyaeta tina bahasa arab anu pasehat.

    (9) Wahukmuhu : Ari hukumna ngaji elmu nahwu teh eta fardhu kifayah pikeun satiap ahli kampung. Fardhu aen pikeun ka jalma anu ngahartikeun al-qur’an sareng hadits.

    (10) Wa masa-iluhu : Ari masalahna elmu nahwu teh nyaeta pirang2 qowa-id, atawa pirang2 ta’ripan. Contona saperti ari fi’il teh nyaeta isim anu dirofakeun anu ditutur saba’da fi’ilna. Atawa ari ngaran mubtada teh nyaeta isim anu dirofa’keun tur anu disuwungkeun tina amil ba’da lafad.

    🙂 Ini ada tambahan info Link MP3 Alfiyah Ibnu Malik :
    Muqoddimah :
    http://www.aimini.net/view/?fid=ijSPBMPreXLdVUTrjnDS
    Lengkap :
    http://www.aimini.net/file/?q=HAFALAH%20MATAN%20ALFIAH%20USTAZ%20LU
    http://www.islamhouse.com/media.php?f=60748 (Bet 1 – 7)

%d blogger menyukai ini: